Osteopathie volwassenen

Op zoek naar de oorzaak Chronische rugpijn, uitstralende pijn in arm of been, migraine, whiplash, slechte darmwerking, buikpijn. Veel mensen leven met klachten die niet makkelijk te behandelen zijn. In sommige gevallen zijn er middelen waarmee de pijn kan worden bestreden, maar die de oorzaak niet wegnemen, waardoor de klacht steeds terugkomt. In zo'n geval kunt u een osteopaat raadplegen. Osteopaten zijn opgeleid om op zoek te gaan naar de oorzaak van een klacht, die bijvoorbeeld bij chronische rugpijn soms wel kan liggen in spanningen van de schedel, wervelkolom of voet, waar de patiënt geen weet van heeft. Een osteopaat onderzoekt niet alleen de regio waarin de klacht optreedt, maar het hele lichaam en gaat daar aan het werk waar hij de oorzaak aantreft. Een osteopaat maakt los wat los moet zitten en doet dit met zachte handgrepen. Een osteopaat is opgeleid om gewrichten en organen een voor een weer bewegelijk te maken zodat het lichaam weer ongehinderd en pijnvrij kan functioneren. Het lichaam is een eenheid

De osteopathie gaat uit van de gedachte dat het menselijk lichaam een eenheid is. Het lichaam bestaat uit verschillende systemen die elkaar in evenwicht houden en heeft een natuurlijk vermogen om storingen te verhelpen. Als het lichaam gezond is gebeurt dat ook. Is het evenwicht verstoord geraakt, bijvoorbeeld door een ongeluk, een ziekte of operatie, stress of slechte voedingsgewoonten, dan heeft het lichaam vaak hulp nodig om het evenwicht te herstellen. Een osteopaat kan het lichaam daarbij helpen. De osteopaat onderzoekt het lichaam op bewegingsstoornissen. Deze bewegingsstoornissen kunnen zich bevinden ter hoogte van het bewegingsapparaat, dat bestaat uit gewrichten, spieren en kapsels, maar ook ter hoogte van het bindweefsel rondom organen en de schedel. Want bindweefsel rondom organen en de schedelbotten zijn net als spieren en gewrichten altijd onderhevig aan verandering. Cellen worden afgebroken, nieuwe worden aangemaakt. Maar als er in dat proces iets misgaat door het vastzitten van structuren, kunnen er klachten optreden. Schouderklachten kunnen bijvoorbeeld veroorzaakt worden door spanningen van het bindweefsel rondom de lever. Bewegingsverlies van de dikke darm kan leiden tot onder andere verstopping of rugklachten.

Handwerk

De osteopaat is in staat om te herkennen welke weefsels van het lichaam minder beweeglijk zijn geworden. Tijdens een behandeling richt de osteopaat zich op die delen die een klacht in het lichaam veroorzaken. Het kan zijn dat de osteopaat op een andere plaats behandelt dan de plek waar de klacht zich bevindt. Bij het eerste consult wil de osteopaat weten wat de klachten nu zijn, welke er al eerder zijn geweest en welke behandelingen de patient al heeft gehad. Vervolgens onderzoekt hij het lichaam op bewegingsstoornissen. De patiënt ligt of zit (in ondergoed) op de behandelbank. Na het onderzoek vertelt de osteopaat wat zijn bevindingen zijn en welke behandeling hij nodig acht. De osteopaat werkt altijd met zijn handen, hij gebruikt geen apparatuur. De osteopaat zal in een behandeling proberen de oorzaak van een klacht weg te nemen, in verwachting dat daarmee het lichaam in staat gesteld wordt zichzelf verder te herstellen. Behandelingen volgen daarom niet kort op elkaar. Een behandeling duurt een uur.

Indicaties:

• Rug- en nekklachten met / zonder uitstraling naar been of arm
  • Schouder-, elleboog-, pols-, heup-, knie- of enkelklachten (pijn / stijfheid / bewegingsbeperking)
  • Bekkenklachten, bekkenbodemproblemen (ook bij de zwangerschap)
  • Pre- en postnatale klachten
  • Menstruatie- of cyclusstoornissen
  • Buikpijnen
  • Maag- en darmklachten (oprispingen, obstipatie, diarree, krampen, spastische darm)
  • Pijnklachten na een operatie, littekenweefsel, verklevingen
  • Whiplash en andere posttraumatische klachten
  • Hoofdpijn (migraine of spanningshoofdpijn)
  • Bijholteontstekingen, aangezichtspijn, duizeligheid, oorsuizen